Stek Woon & Lifestyle Magazine
Design Milaan

De design-karavaan van Milaan

Een bezoek aan Milaan is om meerdere redenen een aanrader: mooi weer, heerlijk eten en de vele winkels verpakt in mooie architectuur. In april komt daar nog een inspirerend design evenement bij; de Meubelbeurs Salone del Mobile, een fenomeen op zich. De hele stad bruist dan van de creativiteit. Anders dan bij andere beurzen beperken de presentaties zich niet tot het beursterrein, maar zijn er een week lang overal in de stad presentaties van merken, ontwerpers en de bijbehorende feestjes.

Ontwerpers en interieurspecialisten overspoelen de stad, op zoek naar de laatste trends. Wat zijn de nieuwste materialen, kleuren en de meest spraakmakende ontwerpen?

Kleurenbibliotheek

De laatste jaren wordt het verhaal bij of achter een product steeds belangrijker. Zo onderzocht het Zwitserse meubelmerk Vitra onder leiding van de Nederlandse ontwerpster Hella Jongerius de kracht van kleur en materiaal. De afgelopen tien jaar ordende Hella de materialenbibliotheek van het merk. Het doel van Hella is om zichtbaar te maken dat kleur en kleurkeuzes voortdurend veranderen. “Bij het kiezen van kleur kun je geen fouten maken. Maar een goede kleurenbibliotheek kan wel helpen bij het nemen van een beslissing”, aldus Hella Jongerius.

In de stad presenteerde Vitra op een tijdelijke locatie ‘Casa Vitra’. Het merk trakteerde de bezoeker op een kleurrijke installatie met spintollen waarop ze het kleurenonderzoek presenteerde. In de ruimte hingen de producten aan grote wagenwielen die deden denken aan een reuzenrad. Spektakel alom!

Jong talent deelt ‘geheim’

Ook het jonge talent liet van zich horen in Milaan. Op de industriële locatie ‘Ventura Lambrate’, aan de rand van de stad, lieten tal van ontwerpers hun laatste ontwerpen en concepten zien. Voor mij sprong de groepspresentatie van Envisions eruit. Een collectief van net afgestudeerde ontwerpers. Zij presenteerden geen producten, maar het ‘tussentijdse resultaat’, bestaande uit materiaalonderzoek en vormstudies. Vaak is dit de eerste stap in een ontwerpproces en het ‘geheim’ van de ontwerper. Deze jonge honden deelden daarentegen juist al hun ideeën en lieten daarmee hun potentie zien. Mogelijk een springplank om in contact te komen met merken? Wellicht zien we hen volgend jaar terug met concrete producten.

Embrace the Conversation

Wanneer je iets nieuws ziet of iets mooi of lelijk vindt, dan raak je hier niet over uitgepraat. Zo ook in Milaan. Het Nederlandse merk Artifort ging in Milaan onder leiding van ontwerper en art-director Khodi Feiz in gesprek met mensen uit het vak. Onder de noemer ‘Embrace the Conversation’ sprak hij met collega’s over de laatste trends, de kracht van vormgeving en de liefde voor het vak.

Masterly – The Dutch in Milano

Zelf was ik in Milaan omdat drie van mijn ontwerpen waren geselecteerd voor de Masterly expositie. Onder andere de EPIC family, een serie van drie stoelen die ik ontwikkelde met het Belgische merk Z-editions. In het onlangs gerestaureerde Palazzo Francesco Turati, op een steenworp afstand van de Duomo, presenteerde 125 Nederlandse ontwerpers en merken hun werk.

Aan aandacht hadden we geen gebrek, want de expositie werd na dag 2 uitgeroepen tot een van de ‘must sees’ in de stad. De bloemenzee op de binnenplaats van het Palazzo, met meer dan 15.000 tulpen, was bovendien een geliefde fotolocatie.

Met Salone del Mobile achter de rug, is het design jaar weer officieel geopend, vertelde de Nederlandse industrieel ontwerper Marcel Wanders een keer in een interview: “We starten het jaar in Milaan en werken vervolgens het hele jaar weer toe naar de volgende beurs in Milaan.” En zo is het maar net. Ik heb weer zin in een mooi designjaar en houd jullie op de hoogte van de laatste nieuwtjes!

Bronnen:
Vitra – Art Direrction: Hella Jongerius – Concept en design installatie: Bas van Tol & Müller van tol (foto: Vitra)
Envisions – Collectief (foto: Ronald-Smits)
Artifort – (foto: 12&9 design)
Masterly –  (foto: Sophie | SW INTERIOR)

Reageer

GRATIS woonmagazine

Bekijk ons gratis inspiratie magazine voor de leukste woonideeën! 4 keer per jaar een nieuwe editie van Stek Magazine vol inspiratie over duurzaam wonen, de mooiste binnenkijkers, tuininspiratie en interieurtrends.